Jag är trött på metaforer, såsom "livet går vidare"

2010-09-30 | 19:53:17 | Kategori: Djuping | 0 kommentarer
"Kom ihåg, det är edert egenintresse som driver er, inte några universella mänskliga rättigheter. Vem bryr sig om mänskliga rättigheter så här i mänsklighetens skymning ändå? Snart kommer mörkret att sänka sig över världen och omforma världen; och ur dessa hemskheter kommer någonting nytt att resa sig, exakt vad bör jag låta vara osagt, jag har inte tillräckligt med kännedom. Men tillräckligt vet jag för att inse att slutet det är nära nu, veckor, månader, kanske år, om vi har tur. Vi lever på lånad tid, slutet kommer närmare för varje dag, vilket får varje dag att bli så svår att ta sig genom, en hel evighet av vettskrämd väntan.

Men naturligtvis inser jag resignerat att det finns ingenting jag kan göra, ingen sätt att komma undan, ingenstans att fly, det tjänar ingenting till. Vad mina ord betyder vet ingen, men hitta på något som låter bra, skratta och le, det gör mig glad. Alla mobiltelefonerna som ringer ständigt idag kommer att ligga tysta om år, alla teleledningar helt öde, inte den minsta trafik. Fåglar ligger döda här och var, inte längre hör man deras sång, här och där ett uttorkat skelett, och stilla döda städer, alla dessa miljoner lik som ligger och stinker i värmen..."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0