Att inte vara som de andra

2013-06-06 | 21:08:35 | Kategori: Djuping | 1 kommentarer
För mycket ångest
För mycket stress
För mycket tvång
Orkar inte tänka rakt.
Bra läsning. Instämmande. Hoppades det skulle förklara någonting.

"Flickor får diagnosen Aspergers syndrom flera år senare än pojkar. Deras mammor har ofta tidigt varit medvetna om sina flickors svårigheter och sökt hjälp utan att få gehör. Det är till exempel vanligt att flickor med Aspergers syndrom tidigt har sömnstörningar, speciella matvanor och matkrav. Flickor med Aspergers syndrom beskrivs ibland som pojkflickor.


När flickorna söker hjälp är det ofta för annat än de primära svårigheter som utmärker Aspergers syndrom. De söker i stället för till exempel depression, accelererande skolproblem eller relationsproblem i familjen. Dessa problem kan delvis ses som konsekvenser av att flickorna inte fått rätt stöd och hjälp. I mellan- och högstadiet är det vanligt att flickorna helt eller delvis uteblir från skolan.

Ett skäl till att det är svårare att urskilja flickors problematik vid Aspergers syndrom kan vara att de kriterier som används vid diagnostik är utformade för att beskriva pojkars svårigheter. Ett annat kan vara att flickorna under lågstadietiden ofta blir omhändertagna av snälla flickkompisar som fungerar som hjälpjag.

Det verkar också som att flickor med Aspergers syndrom har bättre förmåga än pojkar att imitera andras beteende. De lär sig att spela sociala roller så att de ter sig mer socialt kompetenta än de i verkligheten är.

Ytterligare ett problem vid diagnostisering är att flickornas beteende kan vara olika i skolan respektive i hemmet. De klarar med ansträngning att hålla ihop sig i skolan och blir mycket trötta. När de kommer hem är förmågan att ta motgångar låg, vilket kan leda till utbrott. De ger sig ibland på andra familjemedlemmar fysiskt, ett beteende som annars är ganska ovanligt för flickor.

Många flickor med Aspergers syndrom beskrivs som extremt kravundvikande och kan försöka komma ur situationen genom att prata om annat. Att klaga över olika mindre krämpor kan också vara ett sätt att slippa krav. Svårigheter med att välja och fatta beslut är också vanligt. Detta kan leda till att man blir handlingsförlamad i ganska enkla vardagliga situationer, som till exempel att komma i väg till skolan, för att man inte kan välja vad man ska ta på sig.


De flesta flickor med Aspergers syndrom har specialintressen precis som pojkar med Aspergers syndrom, även om flickornas intressen inte behöver vara lika uttalade. Inriktningen på intressena kan också vara mindre udda och mer flickaktiga till exempel djur, hästar, folkgruppers kulturer, "såpoperor" eller seriefigurer.

Personer med Aspergers syndrom har ofta en ojämn utveckling. Många ligger begåvningsmässigt bra till medan den känslomässiga mognaden tar längre tid. Förmågan att klara vardagliga aktiviteter är i allmänhet nedsatt. Det kan gälla bordsskick, personlig hygien, att passa tider, orientera sig lokalmässigt eller ta personligt ansvar på en nivå som är rimlig för åldern.

Många flickor med Aspergers syndrom har tilläggssvårigheter. Depression är mycket vanligt och många har adhd. De kan ha svårt med impulskontroll, att koncentrera sig och ha en allt för hög eller låg aktivitetsnivå. Somliga flickor med Aspergers syndrom pratar enbart i vissa miljöer eller sammanhang och/eller bara med utvalda personer. Ibland får de diagnosen selektiv mutism, vilket kan göra att deras autistiska svårigheter ej uppmärksammas. En del flickor har så stora problem med mat och ätande att deras beteende kan kallas anorektiskt. Det är mycket vanligt med störd dygnsrytm och sömnsvårigheter, framförallt i tonåren. Att man plågas av tvångsbeteenden och tvångstankar är vanligt. Dessa kan till exempel ta sig uttryck i ett behov av att ständigt börja om från början eller överdriven oro för smitta eller sjukdom."

Nu blir det som en liten ful memoarbok, men personligen stämmer särskilt den tjocka texten in på mig, och mycket av det andra. Under hela mellanstadiet var jag knappt i skolan alls. Trött och missförstådd. Vissa ämnen MVG, andra svaga G. Ville inte börja högstadiet, vi skulle ju faktiskt byta byggnad då. Högstadietiden var full utav ångest, horribel jävla ångest. Jag kan inte ens förklara hur kasst det kändes innan gymnasiet. Ville inte börja. Började på en annan skola och var bitter för stället sög, men kom in på en reservplats på mitt första hands val. Skolans miljö var definitivt bättre, men det var ändå jobbigt. Så mycket nya intryck på en gång, kändes som att jag skulle kollapsa ett flertal gånger av bara det. Undrade varför inte alla kände så? Stor klass, mycket folk, rörigt och högljutt. När jag går i skolan måste jag använda helgen och "ta en paus". Återhämta mig ifrån den totala utmattningen man får efter varit social. Jag trodde detta var ett vanligt fenomen, men jag hade fel. Innan visste jag inte heller varför jag blev så mentalt utmattad och bara ville vara ensam. Det betyder inte att jag inte vill umgås, bara att jag inte klarar av det lika mycket. Samhällsprogrammet kändes fel ifrån första stund, allting var bara teori teori teori. Tolka, jämför, tolka, jämför. Allt det där som synes omöjligt i mitt huvud. Men i tvåan tog jag tag i min instinkt och sökte om att få börja om i estetklassen. Det var ett av mina bättre beslut. Vi var en hälften så stor klass, jag kunde redan salar och miljöer, det innehöll med praktiskt arbete och det var mer struktur. Jag har aldrig gått i en så bra klass som ES10 ♥. Även om jag nu försökte ta tag i skolan mer än tidigare så lyckades jag inte. Motivationen dog snart ut, då man aldrig kom hela vägen fram. Tolka, analysera, jämföra. Dra åt helvete. Ilskan radas upp inom en när man ställs framför saker man är okapabel att slutföra. Alla andra viftade med deras MVGn, och någonstans därinne fann sig frustrationen över att inte nå upp dit själv. Alltid samma jävla visa som varenda lärare jag någonsin haft sagt - OJÄMN. ANALYSERA MER. JÄMFÖR MER. DISKUTERA. VAR MUNTLIGT DELAKTIG MER. fgntrht5h aldrig duger det man gör. JAG GJORDE JU MITT BÄSTA JÄVLA SHHDBHWQBD. Ojämnheten syns ju ännu tydligare i betygen, som ofta blev MVG utan ansträngning i språk medan historia och samhälle knappt blev godkända alls. Åh vad detta är osammanhängande. Vet inte ens vad jag vill ha sagt, jag vill bara få ur mig lite skit. Jag vet att folk skämtar när de säger det, men inga pengar i hela världen är värt detta. Jag fortsätter denna text vid ett senare tillfälle i ett separat inlägg...
Kommentarer
Postat av: Leila

Lite ironiskt att du skrev om asperger, min syster fick just diagnosen och jag själv känner igen mig mycket i det, eftersom att det är genetiskt tänkte jag att jag också kanske har det... Grattis till studenten! (Om den inträffat, annars, när den väl gör det=)

Svar: Ja det var det sannerligen haha. Men ja, det är mycket möjligt. Då lär det säkert finnas någonstans i släkten där det kommer ifrån? Om du känner behov av det så borde du försöka kolla upp det! :) Tack så mycket! ^^ Även om jag inte är någon superfirare haha ♥
Saran

2013-06-07 @ 00:21:08
URL: http://silkhime.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0