Tanabata

2011-07-08 | 01:00:55 | Kategori: Allmänt tuff | 0 kommentarer
I Japan firas tanabata idag (eller ja, vissa regioner firar olika dagar). Tanabata (som betyder "kvällen den sjunde") är en japansk stjärnfestival, med ursprung från den kinesiska Qixi festivalen. Det firar mötet mellan Orihime och Hikoboshi (företrädd av stjärnorna Vega och Altair). Enligt legenden separerar Vintergatan dessa älskare, och de får träffas bara en gång om året, på den sjunde dagen i den sjunde månvarv.
Datumet för
Tanabata varierar beroende på region i landet, men den första Festligheterna börjar den 7 juli enligt den gregorianska kalendern. Firandet hålls på natten.

Vanligaste är att man dekorerar med olika föremål som står för olika saker. Vanligaste är att man skriver ned en önskan på en papperslapp och sätter fast det på bambugrenar. Ska gärna vara i flera olika färger, så att det blir färgglatt och sådant.

Eftersom att jag är sådan wapanes skrev jag ned en egen önskan på en bit papper. Har inget träd att hänga den i dock, så får ta lite tejp och göra det bästa av det, haha.

Två slaggiga egobilder, mööö. Gillar att den är en veckas mellanrum men jag har ändå samma tröja. Och ja, den har tvättats emellanåt! Och nej, jag orkar inte sminka mig.

Min tanzaku till årets tanabata! Felåt, pennan sög och jag failade hårt med ett av tecknena, därav den stora klumpen haha. Jag har tappat massa på att skriva tecken ;_;

"Orijinaru no ongaku o tsukuru!"
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0